WARZYWNY OGRÓD

 

Tym razem nie będzie o warzywach na serio.

Warzywne, czy owocowe motywy kojarzyły mi się do tej pory z kuchennymi koszmarkami, tzw. gadżetami, solniczki–papryczki, miski-sałaty, kompozycje warzywne na płytkach, fartuchach, mogły jawić się w sennych majakach. A przecież formy i kolory warzyw są niezwykle piękne, bogactwo smaków, zapachów inspiruje mistrzów kuchni, kolorystów. Lubimy warzywa, owoce w różnej postaci.

Dla interesujących się modą i fashionistek ważna wiadomość – odstawiamy kwiatowe wzory. Stawiamy na zdrowe odżywianie, owoce, warzywa najlepiej na surowo lub w koktajlach. Nowy styl życia wyrażamy poprzez ubiór, na którym królują motywy warzywne.

Nowy trend zapoczątkowała w zeszłym sezonie znana z ekologicznej filozofii marki, stylu życia Stella McCartney. W ubiegłorocznej wiosennej kolekcji wykorzystała motyw owoców, realistyczne nadruki ozdabiały seksowne sukienki, marynarki. A nawet torby.

 

Stella McCartney znana jest ze swoich kampanii reklamowych wykorzystujących komiks, czy collage. W letniej kampanii 2011 wystąpiła Małgosia Bela, a autorami zdjęć byli Mert Alas I Marcus Piaggot. Małgosia Bela pozowała na jasnym, niebieskim tle głównie nago. Uwagę widza skupia piękna modelka i nadruki cytryn w rozmiarze XXL.

 

Z podobnych inspiracji skorzystała Miucci Prada łącząc paski z innymi motywami. Rysunkowe kiście bananów zdobiły spódnice, sukienki. To było owocowe lato.

W tym roku projektanci poszli dalej. Na wybiegach rozrasta się cały warzywny ogród. To najświeższy trend. Może nie jest tak popularny, jak motywy roślinne, czy etniczne, ale wprowadza świeżość. Wydaje się, że włoska kuchnia pełna smacznych pomodori, peperoni, melanzane (czyli bakłażana), zucchine, cipolle została przeniesiona na ubrania.Duet Dolce i Gabbana to typowi Włosi, wygląda, że zakochani w kuchni sycylijskiej, czy mercato zachwycająch różnorodnością świeżych warzyw.

Przenieśli te motywy na letnie ubrania. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to motywy roślinne lub kwiatowe, ale po bliższym spojrzeniu odkrywamy w barwnych wzorach bogactwo warzywniaka.

 

Styl lat 50. prezentowany w kobiecych sukienkach o linii klepsydry, szortach z podniesioną talią i minitopach rozbudza apetyty. Hitem kolekcji jest kostium kąpielowy w motyw papryczek.

Moda dla wegetarian? Projektanci używają warzyw nie tylko na ubraniach, czosnek, papryczka, bakłażany stają się kolczykami, bransoletkami. Doskonałym partnerem do warzyw jest włoska pasta, makaronowe motywy pojawiają się w biżuterii i na torbach. Kolekcja dla miłośników włoskiej kuchni.

Podobne inspiracje pojawiają się w kolekcji Moschino Cheap & Chic.

Warzywne motywy znajdziemy u innych projektantów, np. Easton Person (do kupienia na net-a-porter).

Czyżby malarstwo mediolańczyka, Giuseppe Archimboldo /malarz zaliczany do włoskich manierystów, nadworny malarz Habsburgów/, który z warzyw i owoców budował swoje portrety stał się inspiracją dla projektantów? Wystawa jego prac prezentowana była w mediolańskim Palazzo Reale w kwietniu 2011.

Warzywny potencjał dostrzegli nie tylko projektanci.

Brytyjski fotograf, Carl Werner (1963) fotografuje obrazy – pejzaże. Nie byłoby  w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że pejzaże te tworzy z warzyw, owoców.

Jednym z najbardziej znanym z projektów Anglika jest jadalna makieta Londynu, która po stworzeniu została uwieczniona na fotografii. /www.carlwerner.com/

Inni twórcy idą dalej. Projektantka Sung Yeon Ju /www.yeonju.me/ wykonuje z warzyw sukienki. Wearable Food to kolekcja, w której pomidory, bakłażany, cebule stają się tworzywem powstających kreacji.

Dylemat zjeść, czy założyć? I jaki jest termin przydatności?

Inny projektant, nie ukrywa, że jego projekty nadają się do zjedzenia. Wszystkie przedmioty zaprojektowane przez holenderskiego designera Geke Woutersa wykonane są z warzyw. Wykorzystuje marchew, paprykę, buraki, pory, czy pomidory, które suszy i prasuje do kształtu różnych naczyń. Cienkie warstwy ukazują przepiękną strukturę roślin. Obecnie naczynia pomysłu Woutersa produkuje firma Mossi Lab.

Kto nie lubi plastikowych sztućców – dobra wiadomość. Firma SpudWare produkuje sztućce z ziemniaków. Ich skład to 80% skrobi i 20% oleju sojowego. Jeden minus termin ważności 180 dni. Można je myć i używać kilkakrotnie. Idealne na wiosenne grillowania, pikniki.

Warzywa do jedzenia i zjedzenia.

Warzywny trend opanował też kosmetologię i perfumiarstwo. Walory warzyw docenili producenci kosmetyków. Warzywne zapachy może poczuć w perfumeriach. Świeże pomidory są podstawą zapachu Harissa firmy Comme des Garçons. Memory of Kindness /producent CB I Hate Perfume/ pachną pomidorami dojrzewającymi na słońcu. Aromat świeżo zabranych warzyw to nowy trend w perfumiarstwie, dlatego CB I Hate Perfume stworzyło perfumy, w których mieści się warzywny ogród – In The Summer Kitchen (czyli w letniej kuchni) – brzmi apetycznie. Zapach marchwi jest główną nutą Bois D’Ombrie /Eau d’Italie/. Aromat ogórka uchwycony został w perfumach Green Morgane Le Fay, a papryką pachnie Piment Brulant produkowany przez L’Artisan. Zapachy z nutą ogórka są niezwykle świeże, energiczne i pobudzające. Nutę tego warzywa można wyczuć w zapachach: Be Delicious DKNY, Eternity Aqua for Men Calvina Kleina, Happy Heart Clinique.

O warzywnych inspiracjach można wiele napisać.

A może lepiej zająć się ich domową uprawą, jak radzi Michelle Obama? Sama założyła ogród warzywny – White House Kitchen Garden – przy Białym Domu. Co uprawia Pani Prezydentowa? Nie jest to tajemnicą państwową – tomatillos, ostre papryczki, kilka gatunków sałat, szpinak, boćwina i jarmuż, rabarbar, groszek, brokuły, a także zioła, m.in. tajska bazylia, kolendra oraz anyż. Pierwsza Dama zaprasza do swojego ogródka uczniów. Wspólna praca ma pokazać, że sadzenie warzyw to przyjemność, a także propagować zdrowe odżywianie.

Moda na warzywne ogródki przyszła z Wlk. Brytanii. Powstają tam publiczne warzywne ogródki oferujące zdrowe, niedrogie produkty. Może warto spróbować stworzyć własny warzywniak? W doniczkach, na balkonie… a potem delektować się ich prawdziwym zapachem, smakiem. Tym bardziej, że własne uprawy są trendy, dodatkowy plus można przy tym zajęciu wyglądać super modnie oraz zaopatrzyć się w designerski zestaw narzędzi, konewkę…  Ja zacznę eksperymentować z sadzonkami, które można uprawiać na balkonie.

Wraz z modą na eko warzywa, raw food (surowe jedzenie) pojawił się nowy trend na zielone koktajle. Powstają smoothie bary oferujące warzywno-owocowe miksy. Stają się podstawą oczyszczającej diety. /www.surawka.webd.pl/

Warzywa lubię pod każdą postacią. Zanim zagoszczą na stałe u mnie wybiorę się do mojego ulubionego miejsca – non omen –  Owoców i Warzyw /www.owoceiwarzywa.com/. Ta klubokawiarnia wpisała się w mapę Łodzi. Ania I Michał, twórcy tego miejsca stworzyli przestrzeń otwartą dla kreatywnych, interesujących osób. Warto tam zajrzeć.

Ja przy okazji poszukuję jeszcze warzywnych inspiracji w wersji made in Poland. Wreszcie znajduję… Nie można przejść obojętnie obok projektów Darii Burlińskiej – można nie lubić cebuli, ale lampa jej autorstwa Cebula 01, 02 zachwyca prostotą formy, podobnie jak siedzisko. /www.portfolio.dbwt.com/

Czy trzeba jeszcze zachwalać walory warzyw? Smaczne i atrakcyjne pod każdą postacią. Używajmy ich nieumiarkowanie. Mam nadzieję, że to nie sezonowy trend.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>