DIAMONDS ARE THE BEST FRIENDS?

Marilyn Monroe śpiewała „Diamods are the best friends” (w filmie „Mężczyźni wolą blondynki” 1953), nie tylko deklarowała swoją miłość do tych kamieni, ale emanowała seksapilem i uwodziła tłum mężczyzn.

Inne artystki próbowały powtórzyć jej sukces – Madonna w „Material Girl”

i Kylie Minogue. Co ciekawe, utwór ten zagrał w filmie „Moulin Rouge” śpiewany przez Nicole Kidman – „Sparkling Diamonds”.

Pretekstem do napisania tego tekstu była wystawa w muzeum Les Arts Decoratifs w Paryżu i książka „Dynastie, które zbudowały luksus”.

Paryskie muzeum zaprezentowało dorobek jednej z bardziej szacownych firm – Van Cleef &Apels (ich butik mieści się na Placu Vendome, otwarty w 1906r.). To jedna z najstarszych, francuskich firm jubilerskich, założona  w 1896r. przez Alfreda Van Cleef i Salomona Arpels. Poza biżuterią oferują zegarki, perfumy, zaprojektowali diadem na ślub księcia Alberta z Charlene Wittstock.

Cóż takiego jest w diamentach, że ludzie tracą dal nich głowę i fortuny? Wg najstarszych wierzeń chronią przed chorobami, truciznami, złymi duchami. Do 17 w. jedynym miejscem wydobywania diamentów były Indie, dwa wieki później odkryto duże złoża diamentów w Afryce Południowej. Surowy diament wygląda jak zwykły kamyk i dopiero umiejętność szlifierzy wydobywa z niego piękno.

Amsterdam obok Antwerpii jest stolicą diamentów. To od 400 lat najważniejsze centrum obróbki diamentów na świecie. W czasie obróbki przeciętny diament traci połowę na wadze.

Najlepsi szlifierze to Żydzi przybyli do Amsterdamu. Jedno uderzenie dłuta decyduje, czy kamień pęknie we właściwym miejscu, a błąd kosztuje nawet miliony. O rynkowej wartości diamentu decydują cztery elementy: jakość szlifu, czystość, masa i kolor (z angielska mówi się o czterech “C”: cut, clarity, carat, colour). Wartość kamienia poświadczana jest certyfikatem.

Niewątpliwie najsłynniejszym jubilerem wszechczasów jest Cartier. Marka znana do dzisiaj z luksusowej biżuterii I zegarków, jej fanami są rodziny królewskie, gwiazdy, celebryci. Założycielem marki był Louis Francois Cartier w 1847r., jego przyjaciel, słynny Frederic Ch.Worth inspirował I pobudzał jubilera do działania.

naszyjnik z oliwkowych i niebieskich diamentów wraz 136-karatowym `Queen of                  Holland`dla Maharadży Nawanagaru

Cartier nazywany jest jubilerem królów I królem jubilerów.

                              Broszka Williamson z kolekcji królowej Elżbiety II

Wnuk Louisa – też Louis zaprojektował pierwszy, męski zegarek na rękę dla lotnika Alberto Santos Dumonta, słynny Santos podbił świat. W latach 70. rodzinna firma przeszła pod inny zarząd, wtedy propagowano hasło – “Cartier. Must have” i wprowadzono linię tańszych zegarków. Słynne potrójne obrączki, marzenie wielu

Wspiera artystów w ramach Fundacji Cartier dla Sztuki Współczesnej. W tym roku obchodził swoje 165 urodziny, z tej okazji powstał film reklamowy w baśniowej scenerii „L’Odyssée de Cartier”, podróż przez świat z pogranicza baśni a realnego Paryża. Bohaterką jest pantera-symbol firmy, pojawiła się dzięki pomysłowi legendarnej projektantce - Jeanne Toussaint.

                              Diamentowa bransoleta stworzona specjalnie do filmu

Kolejna znana marka to Chopard. Louis Ulysse Chopard założył warsztat w 1860r. w wiosce niedaleko Genewy. Początkowo znana była z zegarków kieszonkowych, ale syn rozszerzył ofertę o zegarki biżuteryjne. Szybko stałą się synonimem luksusowej biżuterii I zegarków. Sztandarowym dziełem jest linia Happy Diamonds.

Biżuteria marki Chopard została zaprojektowana specjalnie na potrzeby musicalu “Nine, w (reż. Rob Marshall). W roli słynnych kobiet bohatera filmu plejada gwiazd – Marion Cottilard, Kate Hudson, Penelope Cruz, Nicole Kidman,

Judi Dench oraz Sophia Loren – każda śpiewająco opowiada swoją historię. To doskonała sceneria do zaprezentowania luksusowej, ekskluzywnej biżuterii Chopard. Chopard kocha filmowy świat, jest sponsorem festiwalu w Cannes.

Markę Tiffany &Co. znamy z innego kultowego filmu. Któż nie pamięta słynnej sceny w wykonaniu Audrey Hepburn w “Śniadaniu u Tiffaniego”? Aktorka stojąc przed wystawą kultowego, nowojorskiego butiku (róg 5th Aveune I 57), jadła rogalika I kontemplowała piękną biżuterię.

W dodatku w przepięknej czarnej sukience Huberta Givenchy. Z ciekawostek marka ma swój zastrzeżony kolor – Tiffany Blue. Założyciel Charles Lewis był ojcem słynnego Louisa C. Tiffaniego, twórcy witrażowych lamp. Dla Tiffany projektuje Paloma Picasso, córka Pabla. Biżuteria Tiffany&Co zagra w nowej wersji “Wielkiego Gatsby”. Gwiazdą uwielbiającą diamenty i niezwykłą biżuterię była Elisabeth Taylor.

Obdarowywana nimi przez Richarda Burtona stała się posiadaczką niezwykłej kolekcji. Znana z burzliwych dziejów para, kilkakrotnie do siebie wracała, na dowód miłości Burton obdarowywał ją klejnotami, jednym z prezentów był 33-karatowy diament Asscher umieszczony w pierścionku. Jednym z najcenniejszych okazów jest naszyjnik z diamentów, rubinów wraz perłą w kształcie gruszki należącej do Marii Tudor.

Kolejny słynny diament  to Taj Mahal, w kształcie serca był prezentem na 40. urodziny.

Kamienie grają w filmach I na czerwonym dywanie. Jedna z części o Bondzie pod znamiennym tytułem “Diamenty są wieczne” (1971),  opowiada historię kradzieży ogromnej ilości południowoafrykańskich diamentów, które posłużyły do skonstruowania gigantycznego laserowego generatora, diamenty miały wzmacniać jego moc. Widocznie nie tylko kobiety pożądają diamentów.

W finałowej scenie Seks w wielkim mieście 2, Carrie Bradshow otrzymuje od Biga obrączką z niezwykłym, czarnym diamentem. Dzieło Włocha, Itaya Malkina wykonane z 18-karatowego złota inkrustowanego 5-karatowym czarnym diamentem, otoczonego osiemdziesięcioma małymi diamencikami. Po premierze na rynek wypuszczono limitowaną serię pierścionków Carrie Bradshow i wszystkie szybko zostały sprzedane mimo ceny.

Diamenty wykorzystał kontrowersyjny artysta Hirst. Jego praca zatytułowana “For the Love of God” (2007) to wykonana z platyny ludzka czaszka inkrustowana diamentami. Aby wykonać “Na miłość boską” Hirst kupił autentyczną XVIII-wieczną czaszkę ludzką, na jej podstawie wykonał odlew, a w otworach osadził 8601 diamentów. Wszystkie diamenty ważą 1106 karatów, a największy (różowy, w kształcie gruszki) ma 52 karaty. Koszt rzeźby 14 mln funtów szterlingów, może zostać uznana za najdroższe dzieło sztuki w historii. Ekspozycja tego dzieła wymaga specjalnych zabezpieczeń I oświetlenia.

A w Atlancie można obejrzeć wystawę klejnotów wydobytych z Titanica.

Jedna myśl nt. „DIAMONDS ARE THE BEST FRIENDS?

  1. Diamenty mają coś w sobie. Są bardzo kobiece. Nie jestem jakąś szaloną fanką błyskotek, ale nie pogardziła bym jednym takim małym kamyczkiem :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Warning: fsockopen() [function.fsockopen]: unable to connect to www.sweetcaptcha.com:80 (Connection timed out) in /wp-content/plugins/sweetcaptcha-revolutionary-free-captcha-service/library/sweetcaptcha.php on line 73
Couldn't connect to server