LOUIS VUITTON I MARC JACOBS

Niezwykle udany mariaż dwóch gigantów.

Szacownej marki znanej z produkcji toreb oraz geniusza modowego, projektanta, który od kilku lat dyktuje trendy, a do tego ma biznesowy zmysł.


  Ten niezwykle udany związek stał się impulsem do retrospektywnej wystawy zorganizowanej w paryskim muzeum Les Arts Decoratifs. Muzeum znane jest z niezwykle atrakcyjnych wystaw prezentujących twórców mody ( historia mody wg Lacroixa, wystawa na 40 lecie pracy Sonii Rykiel,  ubiegłoroczna prezentacja dorobku Husseina Chalayana to rarytasy dla fanów mody). Poza prezentacją dorobku obu nazwisk to opowieść o dwóch mężczyznach żyjących w odległych epokach, Louisie Vuitton i Marcu Jacobsie, których życiowa droga wygląda podobnie.

Jak udało im się pchnąć maleńki biznes, wpływać na branżę, dyktować trendy, skupiać rząd dusz fashionistów z całego świata? Torby z charakterystycznym logo są obiektem pożądania, a na niektóre modele jest lista oczekujących nawet rok. Zmysł biznesowy połączony z kreatywnością.

Dla zainteresowanych kilka niezbędnych informacji.

Marka Louis Vuitton nazwę wzięła od jej założyciela, powstała w 1854r. w Paryżu. Znana była z wysokiej jakości akcesoriów podróżnych, kufrów, waliz oraz do konnej jazdy. Dlatego też pierwsza część wystawy to wyprawa w XIX wiek, przywołano klimat tamtej epoki. Nie zapomniano o ważnej dla firmie osobie, George’u Vuitton, który był autorem charakterystycznego logo – Monogram Canvas (1896), symbolu pożądanego na całym świecie.

 

Sukcesem okazało się wprowadzenie wersji z kanwasu z wytkanym logotypem na charakterystycznej szachownicy. Louis Vuitton jest najczęściej podrabianą marką w historii, tylko mniej niż 1% produktów sygnowanych przez nią nie jest podrabiana. Fenomen? Przed kultowym butikiem w Paryżu ustawiają się kolejki oczekujących na wejście. Nie łatwo jest zdobyć wymarzoną torebkę, mimo iż ceny osiągają ponad 1000 euro. Za mniejszą kwotę można kupić portfelik, pokrowiec na klucze, czy smartphona.

Jednym z bardziej pożądanych modeli jest – Speedy, w kształcie kuferka, o krótkich rączkach, (występuje w 4 rozmiarach), słynie z doskonałej jakości, ręcznego wykonania, dbałości o szczegóły. Jest najczęściej podrabianą torbą. Nie można liczyć na specjalne okazję, czy wyprzedaże. Ten model się nie starzeje.

Torebka Urban Satchel zaprojektowana dla Louis Vuitton została wykonana z plastikowych butelek, paczek po papierosach i innych dających się przetworzyć przedmiotów, warta jest aż 150 tysięcy $. Istnieje jedynie 12 takich unikatowych egzemplarzy. Niestety wszystkie zostały już sprzedane.

Przy okazji oglądania wystawy warto wybrać się do tego kultowego flag shop znajdującego się w słynnym, paryskim Złotym Trójkącie – Champs Elysées oraz George V. Nawet jak nie mamy w planie zakupów. Same wystawy wywołują wrażenie, zaskakują pomysłem, zachwycają rozmachem. Kilka lat temu został opakowany w gigantyczną walizkę ze słynnym logo.

Teraz to jeden z gigantów na modowym rynku koncern LVHM skupiający luksusowe marki, jest jednym z bardziej liczących się. Do niej należą m.in. Celine, Fendi, Givenchy, Marc Jacobs, Sephora, Bon Marche i wiele innych. Teraz wspiera także uczelnie, m.in. włoską szkołę filmową Cinema del Centro Sperimentale di Cinematografia oraz słynną Saint Martin. To strategia społecznej odpowiedzialności biznesu, która jest niezbędna do utrwalania pozytywnego wizerunku firmy.

Najnowsza kolekcja AW 2012/13 to powrót do tradycji.

Znana jest też z interesujących kampanii reklamowych, charakterystycznym produktom wizerunku użyczyli Francisco Coppola z córką Sophią, były prezydent Rosji Michaił Gorbaczow.

Ostatnio twarzą marki są Uma Thurman i Scarlett Johansson. Do innych sławnych osób, które reklamują swoim nazwiskiem linie Vuittona należą: Jennifer Lopez, Chloe Sevigny, Christina Ricci, Gisele Bundchen, Kate Moss, Naomi Cambell oraz Madonna (pikanterii dodaje fakt, że w tej reklamie zauważono sporą ingerencję Photoshopa).

Współpraca z Sophią Coppolą zaowocowała kolekcją sygnowaną jej nazwiskiem, interesujące, klasyczne formy, bez charakterystycznych logotypów.

Szacowna firma o ponad 150 letniej historii popełniła udany mariaż z Amerykaninem, jednym ze zdolniejszych projektantów naszych czasów.

Marc Jacobs -narcyz, prowokator, kolekcjoner tatuaży,  w 1997r. został dyrektorem artystycznym marki LV,  nadal projektując swoje dwie linie: Marc Jacobs oraz tańszą Marc by Marc Jacobs.

To właśnie on wprowadził markę w nową erę.

Jego zaskakujące pomysły, efektowne pokazy, reklamy przekuwane były w sukces nie tylko medialny, przede wszystkich finansowy, zapamiętana została reklama toreb Marc Jacobs z udziałem Victorii Beckham,  z wielkiej torby z logotypem „Marc Jacobs” wystawały jedynie gołe nogi – Beckham.

Marc Jacobs znany jest z tego, że projektując nie kieruje się aktualnymi trendami. Jest osobą, która rządzi światem mody, to on wytycza nowe kierunki, wpływa na obraz współczesnej mody. Jest naśladowany, kopiowany. (zdjęcia z najnowszej kolekcji na AW 2012)

Pracując dla LV podjął współpracę ze znanymi artystami, dzięki którym powstały limitowane serie. W gronie jego współpracowników znalazły się gorące nazwiska – Takashi Murakami,

Richard Prince, którego obrazy zainspirowały Marca Jacobsa do stworzenia kolekcji ze słynnymi pielęgniarkami.

Stephen Sprouse, jednego z najpopularniejszych designerów lat 80., jego interpretacja szacownego logo w postaci neonowego graffiti wzbudziła kontrowersje i podziw. kolekcja była hitem sprzedaży.

Każdy z nich stworzył oryginalny, nowy wizerunek klasycznych modeli.

Marc Jacobs sam wzbudza wiele kontrowersji, jego pokazy często skandalicznie się opóźniają… On sam pokazuje się w spódniczkach, a ostatnio w różowej sukience wzorowanej na koszulce polo.

Wystawa otwarta – do 16 września 2012. Należy się spieszyć.

więcej na www.lesartsdecoratifs.fr

P.S. Dla tych, którzy nie dotrą w tym czasie do Paryża, wydawnictwo Rizzoli przygotowało publikację „Louis Vuitton / Marc Jacobs: In Association with the Musee des Arts Decoratifs, Paris”, do zamówienia także przez internet /www.rizzoliusa.com lub na specjalne zamówienia przez www.bookoff.pl/.

Ja już ją zdobyłam – publikacja Pameli Golbin, kuratorki wystawy, to próba analizy zjawiska, w jaki sposób mały warsztat rzemieślniczy o długoletniej tradycji przekształcono w jeden z bardziej znanych i pożądanych marek na świecie. Warto mieć w swojej biblioteczce.

 

 

Jedna myśl nt. „LOUIS VUITTON I MARC JACOBS

  1. -”Love it and your attitude. It reidmns me of Banksy’s “exit through the gift shop” documentary, where in short, a French filmmaker was filming Banksy’s story as a graffiti artists and Banksy than turned the focus of the documentary on the French filmmaker where you watch him evolve into “Mr. Brain Wash”.I love your blog and look forward to all of your daily posts.Dana”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>