MATKI I CÓRKI

Dzień Matki to jedno z piękniejszych świąt. Obchodzony w różnych krajach w różnym terminie, ale zawsze w najpiękniejszym miesiącu – w maju. Mamy można obdarować wiosennymi bukietami – konwaliami, peoniami, irysami. Moda też zna doskonałe matyczno-córczane związki. Jeanne Lanvin rozpoczęła swoją karierę od szycia sukienek dla córki Marguerite, która była ich doskonałą reklamą. Madame Lanvin projektowała i szyła stroje dla dziewczynki, plisowane ubranka ozdobione angielskim haftem przyciągały zamożne klientki. Kobiety pragnęły podobnych strojów dla swoich dzieci, a także dla siebie. To stało się impulsem do stworzenia linii dla matek i córek. Szybko zyskała grono wiernych wielbicielek, które pokochały ją za elegancki, kobiecy styl. Śpiew córki, która została znaną śpiewaczką operową (niestety nie poszła w ślady utalentowanej matki) stał się inspiracją do skomponowania zapachu Arpège produkowanego do dziś.

Siostry Fendi tworzą imperium – znaną włoską markę założyła Adele Casagrande, w 1918r. otworzyła w Rzymie sklep z wyrobami ze skóry, wychodząc za mąż za Edoardo Fendi zmieniła nazwę firmy na Fendi, później jej schedę przejęły córki, Paola kierowała działem kuśnierskim, Carla szefowała, Franca odpowiadała za wizerunek i promocję, Alda za atelier projektowe, a Anna zajmowała się działem wyrobów skórzanych. Historia ta byłaby dobrą kanwą powieści lub scenariusza filmowego. W roli głównej trzy pokolenia silnych kobiet. Z powodzeniem prowadzą firmę do dzisiejszego dnia, dzieląc się obowiązkami. Jedną z nich jest Sylvia Fendi, dyrektor kreatywna ds. akcesoriów. Jak sama mówi, jej życie od dziecka związane było z firmą, mając 5 lat już przychodziła do firmy, przyglądała się ciotkom i mamie przy pracy. Ale jak wspomina największy autorytet miała babka Adele. Do słynnych dzieł Sylvii należą torebki Baguette, Jour, Peekaboo, Spy. To już trzecie pokolenie związane z domem mody Fendi. Sylvia Fendi jest już babcią, czyżby rosły kolejne kontynuatorki dzieła prababaki Adele?

Sonia Rykiel – prowadziła butik, będąc w ciąży poszukiwała atrakcyjnej odzieży dla siebie. Nie znajdując zadowalającej oferty sama zaczęła projektować swoje słynne dzianiny.  Swoją wiedzę zdobywała prując wszystko, pokazując szwy i likwidując podszewki. Nowości w wydaniu Rykiel szybko spodobały się kobietom. Firma nie tak dawno obchodziła jubileusz 40-lecia, na koniec pokazu pokazały się autorki tego sukcesu, matka i córka – silna i pełna kobiecego wdzięku Sonia oraz młodsza latorośl Natalie, od zawsze stanowiąca inspirację dla matki. Od 1975r. pracuje w rodzinnej firmie. Stella McCartney jest dzieckiem nie mniej znanych rodziców. Lindy i Paula McCartney’ów. Znani w branży muzycznej, ona była też fotografem, autorką książek kucharskich dla wegetarian, obrończynią zwierząt. Córka przejęła po niej styl życia, znana jest ze swojego ekologicznego podejścia do mody i życia, nie używa naturalnych skór, jest też  wegetarianką. Założyła własną markę kosmetyków ekologicznych. Jej aktywność zaowocowała współpracą z firmą Adidas, a w ubiegłym roku zaprojektowała stroje dla brytyjskiej ekipy olimpijskiej. Matka trójki dzieci, które zainspirowały ją do stworzenia linii dla dzieci. Wcześniej zaprojektowała udaną kolekcję dla marki GAP. W obu kolekcjach wykorzystuje swoje matczyne doświadczenia. Projektuje dla dzieci od wieku niemowlęcego do 12 roku życia, ubranka zachwycają świeżością.

Córka Kate Moss – Lila Grace, jest nie tylko dzięki mamie doskonale ubrana, zgodnie z najnowszymi trendami, ale jak twierdzi mama nie zacznie kariery modelki wcześniej niż w wieku 21 lat, teraz bierze udział w pokazach charytatywnych i szkolnych. Ale razem pozowały dla sesji w amerykańskim Vogue’u. Cóż może piękna córka powtórzy karierę sławnej mamy?

Kolejna sławna mama dbająca o karierę córki to Madonna, gwiazda popkultury doskonale wie, że moda to dobry biznes. Sama projektowała dla H&M. Córka Lourdes projektuje ubrania, bierze udział w sesjach zdjęciowych, jej nazwiskiem jest sygnowana linia kosmetyków dla nastolatek. Wspólnie zaprojektowały młodzieżową linię odzieżową pod nazwą „Material Girl”.  Linia ich odzieży łączy dwa różne style, tworzy pomost pokoleniowy między matką i córką, w kolekcji  nie  zabrakło skórzanych, koronkowych elementów, mini spódniczek, dla których inspiracją stał się legendarny teledysk. Dumna mama podkreśla niezwykłą kreatywność młodziutkiej projektantki. Sama Madonna korzysta z jej stylizacji.

Anna Wintour najbardziej znana redaktorka mody, szefowa amerykańskiego Vogue’a pokazuje się  ze swoją córką. Bee Schaffer (rocznik 1987) myśli jednak nie o karierze w świecie mody, ale raczej o byciu prawnikiem. Swoje marzenia zdradziła w słynnym dokumentalnym filmie „The September Issue”. Na razie została osobistą asystentką komika Ricky Van Veena. Inna redaktorka mody, z teamu Vogue’a, Carine Roitfeld marzy o karierze swojej córki w branży mody. Julia Restoin-Roitfeld (rocznik 1980) zna dobrze świat mody, chodziła z mamą na pokazy, skończyła kierunek zarządzanie modą. Nie wie co chce robić przez resztę życia, ale teraz sprawdza się w roli dyrektora artystycznego marki Rock&Republic, w której odpowiada za kampanie reklamowe, sesje zdjęciowe. Sama też lubi pozować przed aparatem, stała się twarzą zapachu Toma Forda – Black Orchid, a później zapachu Jil Sander, promowała ubrania marki Mango. Może córki nie podążają ścieżką kariery ich słynnych mam, ale zdjęcia ich pojawiają się równie często, a styl jest komentowany.

Ja lubię markę Comptoir des Cotonniers, francuska marka, która promuje się przez zdjęcia matek i córek. Ich sesje reklamowe pokazują zwyczajne osoby w rodzinnych układach mających na sobie proste ubrania, z naturalnych surowców.

W Polsce też mamy przykład mamy i córki związanej z modą, Teresa Rossati często zapraszała swoją córkę Weronikę na wybieg. Dziecko było najlepszym ambasadorem jej kolekcji.

Jak widać udane związki matka-córka sprzyjają modzie. A jeszcze nie zapominajmy o wielu matkach kibicujących, wspomagających swoje dzieci w świecie mody. Warto im podziękować w tak pięknym dniu. Matka Alexandra McQueen’a zawsze go wspierała, jak jej zabrakło, życie straciło sens.

 

 

 

Jedna myśl nt. „MATKI I CÓRKI

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>