MODNY DOM

Jesienne dni sprzyjają spędzaniu czasu w domu. Przyglądam mu się ciepło, ale krytycznie obserwując jego stylizację. Od pewnego czasu z zainteresowaniem obserwuję nowe zjawisko. Domy mody coraz częściej zagospodarowują działkę domową. Już nie tylko w znanych domach mody kupujemy ubrania i akcesoria, ale też możemy otaczać się przedmiotami z naszym ulubionym logo w domu. Po prostu nasz dom też może być modny. I niekoniecznie w klasyki designu, czy najnowsze pomysły znanych dizajnerów. Coraz częściej projektanci mody sięgają po design dla domu. Nawet na naszym rodzimym podwórku. Jak jest to modny kierunek widać szczególnie na targach I Saloni w Mediolanie. To jedna z największych imprez designu. W kwietniu cały Mediolan żyje designem. Nie tylko pawilony targowe, ale każda przestrzeń miejska ma coś do zaoferowania, pokazania. W butikach odbywają się specjalne prezentacje, domy mody użyczają okien wystawowych na dizajnerskie prezentacje. Inne wchodzą w kooperację z firmami produkującymi gadżety do wnętrz i przygotowują specjalne wydarzenia, instalacje. Ale dla wielu domów mody przygoda z designem nie kończy się po tej tygodniowej imprezie. Coraz częściej znane domy mody proponują, poza swoją tradycyjną ofertą linię Home. Linię, która obejmuje przedmioty od tych małych po duże. Nie jest to może szczególnie odkrywcze, bo już w latach 20. Lanvin miała swoją linię „Lanvin Decoration” projektującą wnętrza. Giorgio Armani jako jeden z pierwszych, budując swoje imperium, zaprojektował przedmioty do swoich wymarzonych wnętrz. Wszystkie utrzymane w konsekwentnej kolorystyce, geometrycznie prostych formach. Jego królestwo przy via Mazzoni w Mediolanie to mekka, można kupić tu nie tylko ubrania i  akcesoria, ale też Dolci Armani, Fiori Armani, książki, albumy i muzykę, do tego napić się kawy słodzonej cukrem Armani, posmakować kuchni fusion, czy przenocować w hotelu umieszczonym na najwyższym piętrze. Sam projektant zajął się także projektowaniem telefonów komórkowych, samochodów – zaprojektował ekskluzywny model Mercedesa. Teraz w Dubaju powstaje hotel jego projektu. Ta maszyna modowa energią ustępuje tylko Karlowi Lagerfeldowi. Karl to cyborg, zajmuje się wszystkimi dziedzinami, ma niezwykłą łatwość kreowania nowych pomysłów. Teraz w hołdzie dla znanej marki meblarskiej, Cassina przygotował i wyprodukował sesję zdjęciową – Karl i kultowe produkty Cassiny.

O MISSONI już pisałam. Rosina odeszła od projektowania ubrań, dając pole do działania dzieciom, a sama zajęła się rzeczami do domu. Z dużym powodzeniem. Charakterystyczne zygzaki, motywy kwiatowe często są ozdobą wnętrz. W podobnej stylistyce tworzy rzeczy do domu ETRO. Pozostając we włoskich klimatach – kilka znanych domów mody ma swoje linie do domu. FENDI to luksus z pięcioma gwiazdkami. W ich linii home czuć luksusowe materiały, naturalne futra, skóry w najwyższej jakości,  wszystko utrzymane w wysmakowanej, neutralnej kolorystyce, beże, brązy. BULGARI słynie z biżuterii, ale teraz narzuca purystyczny, ale luksusowy life style w swoich hotelach (Mediolan. Londyn i Bali, następne w planach). ROBERTO CAVALLI lubi przepych, pazury, złoto  i panterki też we wnętrzach. Donatella Versace też zajęła się linią home, może planuje odejście z domu mody stworzonego przez brata? Czas ustąpić miejsca córce, ukochanej siostrzenicy Gianniego. Duet Dolce i Gabbana otworzył słynną „Złotą Restaurację” w Mediolanie. MARNI woli nietypowe projekty, często wchodzi w kooperacje z artystami, projektantami, tworząc spektakularne instalacje. O tym jak ważna staje się dla nas przestrzeń domowa mówi już wielu projektantów. Pokaż mi jak mieszkasz, a powiem ci, kim jesteś. Stara prawda.

Laura Ashley wieczna romantyczka, była chyba wielbicielką powieści Jane Austin. Jej styl nazywa się neowiktoriańskim, pastele, zdobienia i motyw róży, bukiecików. Na ubraniach i we wnętrzach. Romantycznie. Nasza rodaczka, Barbara Hulanicki stworzyła słynny dom mody Biba, mieszczący się w pięknym budynku stylizowanym na art. deco wraz z popularną i modną knajpką. To była prawdziwa rewolucja, Brytyjki mogły buszować wśród wieszaków z ubraniami. Po zamknięciu domu mody zajęła się projektowaniem wnętrz. W charakterystycznym dla siebie stylu. Jean Charles Lacroix uwielbia bawić się mieszaniem stylów, arystokrata z tytułem markiza umiejętnie łączy kolory i wzory nie tylko w swoich kolekcjach, ale także we wnętrzach. Swój talent projektanta przedmiotu pokazał także Jean Paul Gaultier.

Szacowne, francuskie domy mody Louis Vuitton i Hermes zaczynały swoją historię od rzemiosła. Louis Vuitton słynął z funkcjonalnych, estetycznych kufrów podróżnych. No cóż w tych czasach wyprawa damy zajmowała kilkanaście kufrów podróżnych mieszczących suknie, kapelusze. Torbami zasłynęli dopiero w XXw. Teraz adoptują kolejną przestrzeń – mieszkania. Podobnie jak Hermes – w 19w. słynął z doskonałej jakości siodeł i uprzęży, szybko adoptował się do zmieniających czasów i potrzeb rozszerzając swoją ofertę. Możemy kupić nie tylko akcesoria skórzane ze słynnym jeźdźcem, ale także zastawę stołową, a w tym roku Hermes pokazał swoją wizję mebli. O tym jak można omamić klienta wie najlepiej Ralph Lauren – tworząc nową wizję Amerykanina zadbał także o wygląd jego domu. Za modnymi markami poszli inni. Diesel już wcześniej wyczuł nowy trend. W kooperacji ze znanymi firmami stworzył linię do domu, seria lamp z Foscarini, dżinsowe kanapy i fotele są nie tylko eksponatami w sklepach. Zara trzymająca rękę na pulsie mody – szybko stworzyła linię ZARA HOME, tańszą wersję modnych gadżetów do wnętrz. Jej konkurent H&M dopiero teraz pokazuje swój obraz domu. Urządzając mieszkanie, czy liftingując dom sięgamy po znane klasyki designu, ale ozdabiamy je efektownymi dodatkami. Tak jak ubiór. To, co lubimy nosić na co dzień ma swoje odniesienia w wystroju wnętrz, kolory, detale, materiały.

Projektanci ubrań tworzą przedmioty do domu, projektują wnętrza. A projektanci designu tworzą ubrania, Philippe Starck dla Ballantyne, Tom Dixon dla Adidasa, a Zaha Hadid niespotykane buty dla Melisy i United Nude.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Warning: fsockopen() [function.fsockopen]: unable to connect to www.sweetcaptcha.com:80 (Connection timed out) in /wp-content/plugins/sweetcaptcha-revolutionary-free-captcha-service/library/sweetcaptcha.php on line 73
Couldn't connect to server