TOTAL PRINTS


Printomania. W tym roku pojawił się wysyp, wręcz wylew druków wszelkiego rodzaju. Takiej obfitości dawno nie było. Druki pojawiają się na każdej części garderoby, mogą być zestawiane z gładkimi powierzchniami, ale najlepiej prezentują się w tzw. total look.

Dries van Noten

Znane są od dawna – ich historia sięga V tysiąclecia pne. Wykonywane były w Chinach, Indiach, na Jawie. W Europie na dobre rozpowszechniły się w XVIII wieku,  dzięki nowym patentom, rozwojowi techniki druku. 

Motywy roślinne, kwiatkowe łączki,

Liberty, róże,

rośliny tropikalne,

wzory zwierzęce,

geometryczne, opartowskie, inspirowane malarstwem, możliwości jest wiele.

Prada w latach 90. wykorzystała odcisk uszminkowanych ust i szminkę, w zeszłym sezonie w kolekcji ozdobne wzory z girlandami owoców, a w tym motyw cadillaca.

Z druków znani są Dolce & Gabbana, kilka sezonów wstecz przeprowadzili ciekawy eksperyment zapraszając studentów do namalowania wzorów na gotowych wykrojach, powstały niepowtarzalne kreacje.

Na tegoroczne lato zaproponowali warzywny ogród.

Motywy owocowe wprowadziła Stella McCartney. A teraz proponuje panterkę.

Wielu projektantów, domów mody sięgało po motywy drukowane, czyniąc z nich swój znak firmowy. Hermes zasłynął z drukowanych apaszek zdobionych motywami jeździeckimi, złotymi łańcuchami,

które są synonimem luksusu, statusu, przekazywane z matki na córkę.

Laura Ashley z motywów kwiatowych, uwielbiała róże.

Ozdabiała nimi wszystko. Kenzo wykorzystał znany w Azji motyw chryzantem. Gucci zaprojektował słynna apaszkę Flora dla Grace Kelly, którą później nosiły gwiazdy.

Marimekko rozpoznawalna jest poprzez przeskalowane motywy kwiatowe,

które w tym roku ozdobiły słynne Conversy.

Psychodeliczne, kolorowe wzory zastosował w swoich kolekcjach Emilio Pucci,

gięte linie, lekko cukierkowe kolory były jego znakiem firmowym, ubrania z tymi motywami nosiły gwiazdy, Marilyn Monroe pochowana została w sukience od Pucciego. W latach 80. nadruki z motywem meduzy, złotymi łańcuchami lansował Gianni Versace.

ETRO znane jest z miłości do wzorów, wykorzystując trend boho zaprojektowali nadruki będące integralną częścią ubioru, zaproponowali luksusową wersję awangardowego looku.

W tym roku wzory pojawiły się także w kolekcji męskiej na AW 2012.

Missoni ma swój kolorowy zygzak, wzór po którym można rozpoznać markę.

Nie tylko w kolekcjach ubrań, ale także w tkaninach do wnętrz.

Mattew Williams – też lubiący wzory (pokazywane były na wystawie z okazji jubileuszu pracy w londyńskim muzeum designu) wykorzystał je nawet w kolekcji dla H&M.

Teraz triumf odnosi młoda Greczynka pokazująca swoją kolekcję podczas londyńskiego Fashion Week. Mary Katrantzou – to gorące nazwisko mody.

Znana jest z niekonwencjonalnego oraz totalnego zastosowania druków,

w kolekcji dyplomowej wykorzystała nadruki ukazujące wystrój wnętrz. Dekoracyjne druki wzbudziły zachwyt dziennikarzy. W tym roku zaprojektowała kolekcję dla Top Shop.

Znana jest z miksów i kolaży niemal fotograficznych wzorów, czerpie z estetyki hiperrealizmu, dzięki odważnej grafice i przemysłowej biżuterii jej kreacje zyskują nową jakość. Takiej eksplozji nadruków i kolorów nie znajdziemy w innych kolekcjach.

Intrygujące nadruki pokrywające całe ubrania stosują także mniejsze firmy. Jedną z nich jest popularna ostatnio marka Black Milk, założona przez Jamesa Lillisa.

Znak rozpoznawczy to mocno eksploatowany obecnie nadruk ukazujący galaktykę.

Jako pierwszy (przynamniej w takiej stylistyce) nadruku z motywem galaxy użył Christopher Kayne, w kolekcji resort 2011. Black Milk, kopiując projektanta, początkowo wprowadziło ten wzór na legginsy, wraz z sukcesem deseniu wprowadził go na sukienki i krótkie spódniczki. To jeden z nowszych trendów.

Nowoczesne technologie wspomagają technikę drukowania.

Powstały już kolekcje ubrań z printami do oglądania w trójwymiarowych okularach. Marka Noumenon, założona przez Tajwankę – Nouio łączy sztukę z technologią, dając interesujący efekt – ciekawy do oglądania z okularami 3D, jak i bez nich. Kolekcja Tridulum (SS 2012) jest fuzją futurystycznej estetyki z prostymi, czystymi sylwetkami, ironiczne połączenie natury i technologii.

Efekt 3D wykorzystano także w męskiej bieliźnie Calvina Kleina – slipy pokryto trójwymiarowymi nadrukami (także logo), każda para jest sprzedawana w komplecie z okularami 3D. Jednym z najbardziej nieprzewidywalnych i kreatywnych artystów także w wykorzystaniu nadruków był Alexander McQueen. Do historii przeszedł jeden z najsłynniejszych jego pokazów z 1999 roku, kiedy na oczach widzów dwa roboty (wykorzystywane do opryskiwania samochodów) pomalowały sukienkę modelki, stojącej na obracającym się podeście.

Jego ostatnia kolekcja także wykorzystała technikę 3D, wzory pokryły całkowicie sylwetki.

W tym sezonie po raz kolejny triumf święci wzór paisley, znany od wieków, chociaż trudno ustalić jego pochodzenie i czas powstania (trwają dywagacje, czy kolebką były Indie, czy starożytna Persja), nazwa powstała od szkockiego miasta, gdzie drukowano tkaniny w ten charakterystyczny wzór.

Bałtowie wierzyli, że motyw ten chroni przed demonami. W tym roku paisley zachwycił projektantów Etro,

Dolce&Gabbana, Rafa Simonsa projektującego dla Jil Sander.

W latach 60., w swingującym Londynie wzór ten uwielbiali Beatlesi, ubrania z tym deseniem kupowali na Carnaby Street. Teraz paisley pojawia się na ubraniach, szalach, torbach, kubkach, tkaninach do wnętrz.

Inną tendencją jest wykorzystanie egzotycznych roślin, kwiatów, plaż, obrazów z kalejdoskopu, w odbiciach lustrzanych. Tą metodę wybrali Stella McCartney,

Sportmax,

Givenchy.

Fanką takich druków jest dziennikarka, stylistka Anna Dello Russo.

Mamy jeszcze druki na T-shirtach, ale to temat na inną okazję.

Lato sprzyja modowym eksperymentom, więc może warto zaszaleć z drukami. Mniej odważni powinni się zdecydować na poduszki, talerze, kubki. (ZARA HOME, French Bull).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Warning: fsockopen() [function.fsockopen]: unable to connect to www.sweetcaptcha.com:80 (Connection timed out) in /wp-content/plugins/sweetcaptcha-revolutionary-free-captcha-service/library/sweetcaptcha.php on line 73
Couldn't connect to server