WIELKI GATSBY I LATA 20

Premiera filmu Wielki Gatsby była oczekiwana nie tylko przez kinomanów. To duże wydarzenie także w świecie mody. Lata 20 pokazane w filmie inspirują wybiegi i ulicę.

Catherine Martin jest autorką kostiumów do filmu (prywatnie jest żoną reżysera filmu – Baza Luhrmanna, zdobyła już Oskara za „Moulin Rouge”, teraz ma szansę na kolejną nagrodę). Zanim o filmie  – warto przypomnieć, że lata 20, szalone lata to niezwykle ważny okres , nie tylko w modzie, po I wś nastąpiły gruntowne zmiany w świadomości społecznej, a co za tym idzie transformacja ubiorów. Narodziła się nowa, wymuszona wojenną rzeczywistością obyczajowość. Kobiety zaczęły pracować, wykonywać zawody zastrzeżone dawniej dla mężczyzn, umiały prowadzić samochody, były coraz bardziej niezależne, samodzielne, domagały się praw dla siebie. Codzienne aktywne życie wymagało zmian także w ubiorze. Kobiety chciały ubrań dopasowanych do ich potrzeb, wygodnych, cieszyły się swobodą, pracowały zawodowo, uprawiały sport, wieczorami tańczyły w licznie powstających klubach, chodziły do kabaretów, piły alkohol i paliły papierosy. Symbolem nowej kobiety stała się chłopczyca (opisana przez Margueritte’a).  Ubiór uległ uproszczeniu, już nie podkreślano talii i biustu, talia uległa obniżeniu, a a długości skrócono. Zrezygnowano z gorsetu na rzecz biustonosza i pasa do pończoch. Wymyślne koki zastąpiono krótki fryzurami, których autorem był fryzjer polskiego pochodzenia Antoni Cierpikowski. Domy mody coraz częściej prowadziły kobiety – Madam Gerhar, Paquin, Jeanne Lanvin, Madame Vionnet, Coco Chanel, Gres, Elsa Schiaparelli, to one nadawały ton modzie, wprowadziły nowości.

 Orędowniczką zmian była słynna Coco Chanel, sama propagowała zdrowy styl życia, sport, modę na opalanie, była najlepszą reklamą swojej marki. Najpopularniejszą formą ubioru była prosta sukienka tunika, z dekoltem, bez rękawów,  za kolano, do tego kapelusz-klosz, ściśle przylegający do głowy. Dla chłopczycy Chanel proponowała białą bluzkę z krawatem i kostium. Mniej dekoracji i wzorów, wieczorem królowały koraliki, cekiny, pajety, frędzle i dekolt na plecach. Po okropnościach I wś ludzie chcieli zapomnieć o przeżytym koszmarze, chcieli cieszyć się życiem, żyli chwilą, to epoka jazzu, szalonych tańców, zabaw. Słynna Josephine Baker gorszyła rozebranym kostiumem scenicznym i tańcem. Scott Fitzgerald napisał powieść o tym okresie – Wielki Gatsby. Akcja rozgrywa się w latach 20 w okolicach Long Island, Nowym Jorku.

Wątek miłosny jest mocno skomplikowany, Jay Gatsby kocha Daisy Buchanan, która niestety nie poczekała na niego i wyszła za mąż za Toma  Buchanana. Ich związek nie jest szczęśliwy, Tom ma kochankę, Myrtle, żonę mechanika samochodowego. Splot nieprzewidywanych okoliczności doprowadza do śmierci Myrtli, a zrozpaczony mąż zabija Gatsby’ego i siebie. W powieści Fitzgeralda stroje grają ważną rolę, mają symboliczne znaczenie. Dlatego w filmie kostiumy odegrały tak ważną rolę. Film przyciąga uwagę fanów mody także z powodu dwóch nazwisk – Miucci Prady i Tiffany’ego. Wcześniejsze ekranizacje powieści Fitzgeralda miały miejsce już w 1926r. Później niezapomnianą kreację Gatsby’ego stworzył Robert Redford razem z Mia Farrow.

Miucci Prada stworzyła garderobę dla głównej bohaterki w najnowszej ekranizacji powieści – Daisy Buchanan (gra ją Carey Mulligan). Włoska projektantka niechętnie projektuje kostiumy historyczne, ale w tym przypadku nie mogła odmówić. Łączy ją długoletnia przyjaźń z małżeństwem Martin-Luhrmann. Poznała ich wcześniej przy realizacji filmu „Romeo i Julia”, na potrzeby, którego zaprojektowała męskie garnitury. Teraz odwołała się do archiwów Prady i Miu Miu, przywołała styl l.20 bez sięgania po historyczne wzorce. Wiele z jej projektów posłużyło do inspiracji przy kostiumach. Suknia z kryształów przypomina suknię z kolekcji SS 2012, futrzana etola jest kopią sylwetki z kolekcji AW 11/12, zachwyca kremowa suknia z koronki. Oglądanie filmu to uczta dla oka. Stroje głównej bohaterki symbolizują przepych Long Island. Świat przyjęć, bogactwa, drogich przedmiotów. Catherine Martin zaprojektowała ponad 800 kostiumów do filmu – każdy ma określone znaczenia, dzięki doborowi tkanin, kolorów, aplikacji. Inspirowała się okresem Art Deco, modernizmem, ideą Bauhausu. Analizowała stare zdjęcia z wielkich przyjęć na Long Island, projekty znanych domów mody z lat 20, listy, pamiętniki. Leonard DiCaprio grający rolę Jaya Gatsby’ego nosi garnitury konserwatywnej, snobistycznej firmy amerykańskiej Brooks Brothers, ich klientem był sam Scott Fitzgerald.

Kolekcja 40 sukien autorstwa Prady została wystawiona w nowojorskim butiku Prady. Na premierę przybyły osobistości ze świata filmu, ale też najważniejsze redaktorki pism o modzie, trendsetterki, modelki, piosenkarki Florence Welch, Jessica Ware. I wszystkie ubrane w stroje Prady w stylu lat 20. Fashionistki już niedługo będą mogły kupować w butikach Prady sukienki z filmu.

Kolejną gwiazdą filmu jest marka Tiffany&Co, która wykonałą biżuterię do filmu. Tiffany to jedna z najbardziej amerykańskich firm (mimo europejskich korzeni). Ulubiona marka bogaczy z Long island. Biżuteria podkreśla przepych tamtej epoki. Ważną rolę oprócz naszyjników, bransolet pełnią opaski do włosów. Noszone przez Daisy już zostały podchwycone przez gwaizdy Katy Perry, Emmę Rossum, Gemmę Arterton. Jubilerzy przy projektach sięgnęli do własnych archiwów z tamtego czasu. Okresem tym zainspirowali się Balmain, Gucci, Lanvin, Nina Ricci, Alberta Ferretti, Prabal Gurung, Alexander Wang, Micheal Kors. My podglądając kreatorów możemy się inspirować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>