WILD BEAUTIFUL

Natura inspirowała od dawna, artystów, projektantów. Wzbudzała zachwyt swoją niesamowitą żywotnością, tajemniczością. Nie tylko inspirowała, stanowiła i stanowi rolę dostawcy naturalnych tworzyw.

Naturalne skóry, macica perłowa, kość słoniowa, szylkret (czyli skorupa żółwia), naturalne poroża, skóry węży, krokodyli, strusi, pióra stanowią poważną pozycję w przemyśle mody. I nie tylko mody, design też polubił naturalne materiały – luksusowe przedmioty do wnętrz z naturalnych skór proponuje Fendi. Nie wspominając o wełnie kóz, owiec, królików, lam, czy jedwabiu produkowanego z kokonów jedwabników. Obrońcy zwierząt potępiają zabijanie zwierząt dla pozyskiwania skór. Taką scenę można zobaczyć w filmie „Sex w wielkim mieście”, kiedy Samanthę ubraną w białe futro oblewają czerwoną farbą. I nie jest to tylko scena filmowa.

Takie sytuacje mają miejsce w realu. W Polsce sprawa naturalnych skór była pożywką tabloidów za sprawą Joanny Krupy, która potępiła Anję Rubik za udział w sesji reklamującej futra. W świecie mody zdeklarowaną przeciwniczką używania naturalnych skór jest Stella McCartney. Nie używa ich nawet do produkcji butów. Ekolożka z zamiłowania przyjęła swój styl życia jako credo projektowe. To też może stać się atutem. Ale nie oparła się panterce proponując ją w kolekcji Resort na 2013

Jej koleżanka (razem pracowały dla Chloe) Phoebe Philo w kolekcji dla Celine (Resort 2013) też nie omija tego wzoru.

I Valentino

No cóż temat wykorzystywania w modzie naturalnych skór wzbudza wiele kontrowersji, a przecież skóry towarzyszyły człowiekowi od zarania dziejów. Były pierwszym surowcem wykorzystywanym na odzież. Ale poprzestając na tych dygresjach wracam do głównego wątku. Fascynuje mnie niesłabnące powodzenie motywu tzw. cętek, panterki. Wzory zapożyczone ze skór drapieżników są stałym elementem mody.I to nie tej najnowszej.

Lo Olschner 1954 – fot. Franz Ch.Gundlach

Zastanawia mnie fakt popularności tego motywu?  Czyżby projektanci dostrzegli w kobiecie jej podskórną siłę, drapieżność, czy dzikość serca? Przeszukując modowe archiwa nie znalazłam wcześniejszych fascynacji tym tematem. Panterka to twór mody po II wojnie światowej. A właściwie zawdzięcza swój triumf dwóm Włochom. Pierwszy z nich to Gianni Versace, to on wprowadził motyw cętek do mody. Miksował to z innymi inspiracjami, łączył z różami. Nawet dla H&M

Siostra, Donatella też go polubiła

 Był ulubionym wzorem lat 60. i 70. Barbara Streisand występując w filmie „Funny Girl” z 1968 nosiła panterkę. 

Versace był geniuszem, a jego kolega po fachu, Roberto Cavalli stał się królem kiczu. Bez umiaru używał i używa cętkowe wzory.

Nawet projektując dla H&M. Włosi polubili ten motyw, kolejni używali go bardzo często – duet Dolce&Gabbana

Elbaz wykorzystał panterkę w jednej z kolekcji Lanvin, zmieniając jego naturalny kolor.

Nie jest to przemijająca tendencja, fascynacja wzorami drapieżników trwa nadal, na sezon jesienno-zimowy domy mody proponują total look, cały w panterce – od szalika, przez koszulę, spodnie, do płaszcza i kocich oczów. Tańsza linia Just Cavalli nadal celebruje  królową wzorów.

Szaleństwo motywów zwierzęcych widoczne jest wszędzie – okulary,

bielizna,

buty,

od szpilek po trampki (nawet te od Lanvin), baletki

i buty sportowe. Nike, Converse w drapieżnej stylistyce

torby, np. Fendi

paski, biżuterię. A także samochody,

laptopy, obudowy telefonów…

 Loewe też uległ tej manii umieszczając na rzeczach wizerunki panter kilka sezonów temu. I Givenchy – proponując okulary Panthere VGV 782.

W tym sezonie na całość poszła marka Bluemarine, u nich wszystko jest w cętki. Inni nie są tak radykalni, ale też wykorzystują popularność tego motywu.

Drapieżną tendencję podchwyciły marki popularne. Cętki w kolekcji Joshep

Czarne pantery to modelki, Naomi Cambell,

 czy posągowa Alek Wek.

Dzikie koty są pożywką dla twórców makijażu – kocie oczy,

wyciągnięte eye-linerem (niektórzy próbują operacjami plastycznymi uzyskać ten efekt), czy wzór cętek na paznokciach. Trochę pracochłonny, ale dzięki naklejkom można ozdobić paznokcie dowolnym deseniem w kilka minut.

Panterka nie omija mody dziecięcej.

Najlepiej ubrane dziecko show biznesu, mała Suri Cruise nosi baletki w cętki.

Może to tłumaczy fakt tak dużej popularności tego deseniu, czym skorupka za młodu nasiąknie… Dzikie koty zachwycają dizajnerów, puma została uhonorowana jako logotyp bardzo popularnej, sportowej marki, a jaguar znalazł się na masce jednego z najdroższych samochodów świata.

Projektanci samochodów podpatrują przyrodę, studiują mechanizm ruchu dzikich zwierząt, twórcy nowego modelu Mazdy CX-5 przyglądali się gepardowi, stąd nowe auto jest lekkie i zwinne. Motywy główek zwierzęcych zdobią biżuterię i torby (Burberry, Lanvin).

A o piórkach już nie wspomnę. Piórka można użyć na sukienkę (Burberry), czy bluzkę. Piórka wykorzystała Anna dello Russo w kolekcji dla H&M, a nasz polski Inglot na sztuczne rzęsy. Po prostu animals planet.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>